Home » Projects » Cultural Projects » Anton Gerits

Anton Gerits

In Memoriam

ISBN (softcover) : 9789462402270

Deze zeventiende bundel gedichten van Anton Gerits staat in het teken van afscheid, of liever: is een monument van afscheid.

De gedichten zijn geschreven voor en opgedragen aan de nagedachtenis van Gerits’ vrouw die in juni 2014 is overleden. Maar om de leegte aan te kunnen na dit nog schrijnende verlies heeft de dichter een afstand moeten nemen die andere lezers binnenlaat.

De beheerste verzen zinderen van een pijn die maar al te herkenbaar is voor ieder die een geliefde af heeft moeten staan. Daardoor steekt deze bundel een troostende hand uit naar anderen die moeizaam moeten leren alleen te zijn.

Hoe ouder een dichter wordt des te minder woorden heeft hij nodig om de kern te raken. Het geldt zeker ook voor Anton Gerits. In Memoriam is in zijn directheid wars van grote gebaren en daardoor des te trefzekerder. Gerits zal velen diep raken.

 


Een roerend mooi vermoeden

ISBN (softcover) : 9789462400917

Deze bundel gedichten van Anton Gerits draagt de kleur van de in vlammend rood ondergaande herfstzon en buigt zich met name over de levensavond. In het eerste deel van de bundel maakt Gerits zich in meer algemene zin woordvoerder van de menselijke twijfel, zelfmisleiding en onzekerheid.

Halverwege de bundel is een serie vertalingen geplaatst van levensavond gedichten van Chinese dichters uit de 8e-9e eeuw, bewerkt naar de Franse versie van Lo Ta-Kang.

Hierna volgen twee intermezzo’s: Vijf gedichten onder de gemeenschappelijke titel Tussen twee stilten, verwijzend naar J.C. Bloems gedicht Zondag in de bundel Media Vita en een cyclus van 6 gedichten getiteld Vervreemdingen.

In het laatste deel, getiteld Wat wordt geweten, wordt de beleving meer persoonlijk van aard, culminerend in het verstilde ‘Het is zo stil, zo zuiver stil / in deze kamer van mijn laatste huis’.

Over de eerder verschenen bundel Litanie van de Wind schreef Hervé Casier: ‘Met grote taalbeheersing en vakmanschap heeft Gerits een knappe bundel afgeleverd voor lezers die de tijd nemen om verder te kijken dan de oppervlakkige taalspeeltuin.’

Over de bundel Gedichten aan Atropos oordeelde T. van Deel ‘Het hoeft niet te verbazen dat de omvangrijke reeks zeer compacte en melodisch geraffineerde gedichten behalve aan de dood ook diepgaand aandacht schenkt aan het leven en hoe dat beleefd wordt.’ En over de bundel Sneewuil ‘Precisie in de waarneming gaat gepaard met precisie in het denken erover.’

‘Het loont meer dan de moeite door te dringen in de poëtisch pracht van een geabstraheerd landschap, een omwereld door de dichter dermate fijnzinnig gezeefd dat alleen wezenlijke , fundamentele zaken het licht zien en details vervagen. In zijn genre en met zijn benadering een uniek dichter’, zo oordeelde Jan Niesen over de bundel Asielbeleid en T. van Deel schreef naar aanleiding van de bundel Landschapsbheer ‘Dit is echte poëzie, echt ook in de zin dat het hier gaat om dingen van het leven, waar we vandaan komen, waar we zijn en waar we heengaan, poëzie ook die dit raadsel durft te vergroten en die op een onmodieuze manier beschouwelijk durft te zijn.’

Dit geldt naar onze mening ook voor deze nieuwste bundel.


Verzamelde gedichten

ISBN (softcover) : 9789462403314

 

Dit boek bevat gedichten geschreven in de periode 1947 – 2015.
J. Greshoff schreef naar aanleiding van zijn debuut aan Lou Boucher, vermaard letterkundige boekhandelaar en uitgever: ‘Eindelijk weer eens een eigen geluid’.
Adriaan Morriën oordeelde in Het Parool: ‘Poëzie die een zeer Hollandse indruk maakt en zich zomin aan modieuze experimenten als van een opgeschroefde hemelbestroming vertelt.’
Lucette Oostenbroek oordeelde over de bundel Alleen wanneer ik kijk: ‘Het is een verademing weer eens een bundel met echte haiku te mogen lezen. De auteur heeft in heel wat verzen dat gewichtloze stadium bereikt waarin subject en object opgeheven zijn om te versmelten tot één ervaring.’
D. Prinsen schreef in Wetenschap, Cultuur en Samenleving, Vrije Universiteit, Amsterdam over de bundel Landschapsbeheer: ‘Zelden is de breuk tussen mens en natuur treffender en beknopter geformuleerd.’
T. van Deel oordeelde: ‘Dit is echte poëzie, echt ook in de zin dat het hier gaat om de grote dingen van het leven, waar we vandaan komen, waar we zijn en waar we heengaan. Poëzie ook die dit raadsel durft te vergroten en die op een onmodieuze manier beschouwelijk durft te zijn.’
Jan Niesen oordeelde in Schoonschip 93 over Asielbeleid: ‘Hoe moeizaam de hermetische bolster van de poëzie van Anton Gerits ook geopend kanworden, het loont meer dan de moeite door te dringen in de poëtische pracht van een geabstraheerd landschap, een omwereld door de dichter dermate fijnzinnig gezeefd dat alleen wezenlijke, fundamentele zaken het licht zien en details vervagen. In zijn genre en met zijn benadering een uniek dichter.’


Van voorbijgaande aard

ISBN (softcover) : 9789058503893

 

Altijd samen, altijd alleen

ISBN (softcover) : 9789058508218

In de titel `Altijd samen, altijd alleen` wordt benadrukt dat natuurbeleving, ook al gebeurt dat in het gezelschap van velen, uiteindelijk een zeer persoonlijke ervaring is. De natuur kan van niet te onderschatten invloed zijn op ons denken en Gerits vindt voor die fenomenen steeds opnieuw de woorden.
Gerits schrijft over `ons aanwezig zijn in de namiddag stilte`, over `ons kwetsbaar voortbestaan`. Kortom: `Poëzie die het raadsel durft te vergroten en die op een onmodieuze manier beschouwelijk durft te zijn.`(T. van Deel). Een mooi en treffend geschenk voor iedere natuur- en poëzieliefhebber.